Social Media

Kun je sociale media wel zien als echte communicatie?

Hoe komt het dat we steeds meer opties krijgen om met elkaar in contact te komen en blijven, maar echter toch steeds verder uit elkaar groeien?

De afgelopen jaren zijn we dood gegooid met verschillende sociale media en hun verschillende manieren van communiceren.
Twitter voor de korte hersenspinsels, Snapchat voor de foto’s van je koffie of een selfie met het hondenfilter, WhatsApp voor zowel inchecken bij vrienden als afspraken maken, dan heb je Instagram voor je vakantiefoto’s en al je hoogtepuntjes en FaceBook als algemeen dagboek voor al je dierbare en kennissen. Er zijn genoeg mensen die raar zouden opkijken als je vandaag de dag geen sociale media op je naam hebt staan, maar eigenlijk is dat heel erg gek, vindt je niet?

Waarvoor gebruiken we sociale media

Sociale media is leuk, we gebruiken het om onze hoogtepunten te delen, om in contact te kunnen blijven met onze dierbare wanneer we ze niet in het echt kunnen zien en om dingen te delen die wij belangrijk vinden om te delen. Dit is een makkelijke en een (meestal) gratis manier om in contact te komen met de rest van de wereld. Het geeft ons zelfs de optie om in Amerika mensen te kunnen bereiken of te volgen. Deze optie hadden we vijfentwintig jaar geleden niet.
Ook kan sociale media gebruikt worden als een soort veiligheidsdeken, vooral bij jongeren. Als je ongemak ervaart of iets hebt meegemaakt dat je kwijt wilt aan iemand, is je beeldscherm vaak binnen handbereik en is het makkelijk om je hart te luchten.

Maar kun je dit zien als écht contact?

Het gekke aan sociale media is dat elke keer wanneer we iemand op zijn of haar telefoon zien, diegene in contact is met iemand anders via een beeldscherm. Eigenlijk neemt sociale media contact weg in ruil voor ander contact.
Laat me de vraag bij jou leggen, vindt jij dat sociale media gezien kan worden als écht contact?

Als je antwoord hierop ‘nee’ is, dan is dit begrijpelijk. Er kan natuurlijk geen oogcontact gemaakt worden en lichaamstaal wordt ook vaak niet gezien zien wanneer je op je beeldscherm iets voorbij ziet komen. Berichten kunnen verkeerd geïnterpreteerd worden en het kan een verkeerd beeld scheppen van iets of iemand.

Echter zijn er, vandaag de dag, veel mensen die sociale media ervaren als makkelijk en prettig. En dat is ook meer dan oké, als we de mogelijkheid hebben, waarom zouden we er dan geen gebruik van maken?

Geluk versus ongeluk

Het is makkelijk om jezelf en je omgeving kwijt te raken wanneer je sociale media misbruikt. Maar wanneer misbruik je het, waar ligt de grens en hebben we deze grens eigenlijk nog wel? Het is een kleine moeite met groot resultaat wanneer je je meldingen van de ‘onbelangrijke’ apps uitzet op je telefoon. Hiermee bepaal je zelf wanneer je kijkt welke berichten je hebt gemist. Je hoeft niet bang te zijn om dingen te missen, je dierbare en omgeving weten hoe ze je moeten bereiken als dit nodig is.
Dit kan de grootste factor van het misbruiken van je sociale media weghalen en geeft jou de controle om te bepalen wanneer je jouw sociale media nou écht belangrijk vindt.

Meest gebruikte sociale media

In 2020 is de groei van sociale media gestegen ten opzichten van 2019, wat totaal niet gek is. Wel is het leuk om te weten welke sociale media we in Nederland graag gebruiken.

De meest gebruikte app is WhatsApp. Deze app staat bijna automatisch op je smartphone en is niet meer weg te denken. Gemiddeld zitten we in zo’n zeven WhatsApp groepen per persoon, hoewel dit onder scholieren en studenten hoogstwaarschijnlijk een stukje hoger zou liggen.

Facebook staat op twee, dit is het meest voor de hand liggende sociale media onder volwassene en ouderen. Youtube staat op drie. Instagram heeft een flinke groei mee gemaakt en staat nu op nummer vier. LinkedIn is te zien op nummer vijf.

Echter geldt dit alleen voor Nederland. Als je het hebt over het wereldwijde gebruik van Sociale media, zag de top vijf er als volgt uit:

  1. Facebook
  2. Youtube
  3. WhatsApp
  4. Facebook Messenger
  5. WeChat

Het échte contact

Allemaal leuk en aardig, deze feitjes, maar moeten we ons wel verder verdiepen in sociale media?

Natuurlijk, zolang we niet vergeten dat sociale media niet altijd de waarheid spreekt. En laten we vooral niet vergeten dat we mensen zijn en écht contact nodig hebben. Sociale media kan een stukje eenzaamheid van ons weghalen, maar dat is slechts het innemen van honing bij een zere keel. Sociale media zorgt voor een ‘laagje’ aan contact, het brengt ons bij elkaar tot op zekere hoogte. Echter is het uiteindelijk nog steeds belangrijk om elkaar te blijven zien, te blijven horen. Houd contact met je directe omgeving.

Bijzondere Boodschappen

Het kan lastig zijn om soms met elkaar in contact te blijven, dat is begrijpelijk. Echter is sociale media hierop niet altijd de oplossing. Een belletje naar je oma zodat ze je stem kan horen kan zoveel meer doen dan een Facebook Messenger. Wellicht een kaartje naar je moeder, gewoon omdat je aan haar dacht. Of via Bijzondere Boodschappen een eigen ingesproken bericht naar je vriend, omdat hij jarig is of omdat je hem een hart onder de riem wilt steken. Dit soort manieren van contact zoeken wordt vaak gezien als meer waardevol, omdat het persoonlijk is en wij als mens, wij houden van persoonlijk.

Aldus, sociale media is niet verkeerd. Nog nooit was het zo makkelijk om nieuwe mensen te leren kennen via een simpele Instagram DM of Facebook Messenger. In een paar klikken kun je volgen, delen, abonneren of een vriendschapsverzoek sturen. Een geweldige uitvinding, zolang we ons bewust blijven van ons gebruik. Deel je verhalen via Facebook, plaats een reactie onder de foto’s die je tegenkomt op Instagram, stuur op een willekeurig tijdstip een leuke meme in de WhatsApp groep van je vrienden.
Maar laten we onze omgeving niet vergeten, laten we écht contact behouden. Laten we brieven sturen, een Bijzondere Boodschap inspreken of een kaartje schrijven, gewoon omdat we deze mogelijkheden óók nog hebben.